GalmstrupHviid blogger...

GalmstrupHviid blogger...

Medarbejderne skal ikke vide alt

kommunikationPosted by Jesper G. Jensen Tue, April 19, 2016 11:57

...men de skal vide tilstrækkeligt til at kunne bruge deres evner fuldt ud og udføre deres arbejde bedst muligt. Derfor er intern kommunikation et ledelsesansvar.

”Vi savner information!” Det er en påstand, som mange virksomhedsledere mødes med blandt deres medarbejdere. Og de samme ledere bliver som regel noget frustrerede, fordi de synes, de kommunikerer, alt det de kan.

Er medarbejdernes påstand så et udtryk for en ’mere-vil-ha’-mere-mentalitet’? Ikke nødvendigvis. Påstanden er oftest et udtryk for, at medarbejderne har en fornemmelse af, at noget vigtigt skjules for dem. Den reelle udfordring for lederne er ikke nødvendigvis at kommunikere mere, men i stedet at afstemme forventningerne til deres kommunikation.

God grund til at fortælle, når der ikke er noget at fortælle

Forventningskløften bliver størst, når lederne undlader at kommunikere, fordi de ikke har noget nyt at fortælle. Jamen, hvordan skal man kunne kommunikere, når man ikke har noget at fortælle? Tja, det afhænger helt af situationen.

Hvis medarbejderne forventer en melding om noget, der er på trapperne, så bør lederne jævnligt fortælle, at de ikke har noget at fortælle – indtil det tidspunkt, hvor de faktisk har noget nyt at kommunikere.

Det er værdifuld kommunikation at fortælle, at der ikke er noget at fortælle – eller at visse (nærmere beskrevne) omstændigheder gør, at man ikke kan fortælle noget lige nu.

Medarbejderne skal ikke vide alt. Men usikkerhed og tvivl resulterer ofte i, at medarbejderne bruger tid på spekulationer i stedet for på deres arbejde, så de skal informeres tilstrækkeligt – og tilstrækkeligt ofte - til, at de ikke spilder deres tid på at koncentrere sig om noget, de alligevel ikke kan få at vide lige nu.

Intern kommunikation er lederens ansvar

Det er lederens ansvar konstant at lodde informationsbehov og -forventninger blandt medarbejderne og så dosere informationsmængden efter det. Og dette ansvar får hele tiden nye facetter.

Intern kommunikation er en disciplin, der har fået stadig større betydning i takt med, at de fleste virksomheder i Danmark efterhånden baserer sig på viden og på højtuddannede medarbejdere, der fordrer kommunikation for at kunne fungere optimalt i deres job.

Betydningen understreges desuden af, at der er stadig større konkurrence om de bedst kvalificerede medarbejdere. For hvor vil de mest attraktive medarbejdere vælge at arbejde? Svar: Der hvor de kan få de bedste udfoldelsesmuligheder!

Den interne kommunikation er medarbejdernes ledestjerne og ledernes middel til at optimere de små marginaler, der ofte er forskellen på succes og middelmådighed eller det, der er endnu værre i en tid med hård og global konkurrence.

Er du klædt på til at påtage dig det ansvar på samme måde, som du er med dine øvrige ledelsesopgaver?

  • Comments(0)//blog.gahv.dk/#post17