GalmstrupHviid blogger...

GalmstrupHviid blogger...

Store værdier gemt i gode rutiner

organisationPosted by Jesper G. Jensen Fri, April 22, 2016 12:32
eller: Der er ingen grund til at blive ved med at opfinde den dybe tallerken!

Work smarter, not harder – er en talemåde vi har hørt så mange gange, at vi knapt kan holde det ud længere.

Men budskabet er jo enkelt og rigtigt. Vi får bare sjældent gjort noget ved det. For hvad er det lige, der er smartest? Hvem definerer det i en virksomhed? Hvem tager ansvar for det? Det har vi ikke tid til at svare på, så vi fortsætter med at gøre det, vi er vant til.

I hvor mange virksomheder kan vi ikke genkende den fremgangsmåde? Vi har ikke for meget tid. Og arbejdet skal jo gøres. Så lad os bare gøre det, som vi plejer.

Nej, lad os lige stoppe op et øjeblik. Vi burde alle have ansvar for at gøre vores arbejde på den mest hensigtsmæssige måde. Men vi bliver nødt til at tale sammen for at finde ud af, hvad det mest hensigtsmæssige faktisk er.

Koordinering og ansvar

Er vi – i vores egen afdeling eller i vores team – faktisk enige om, hvordan vi bedst muligt løser vores opgaver? Ved vi nok om, hvad ledelsen egentlig mener, når vi bliver præsenteret for forandringer? Har vi afstemt med de næste eller de forrige i virksomhedens værdikæde, hvordan den bedste overlevering af opgaverne skal foregå, og hvad vi forventer af hinanden? Får ledelse og medarbejdere tydeligt nok gjort klart, hvilke forventninger de har til hinanden?

Ofte får vi ikke koordineret eller opsamlet viden og beskrevet den smarteste måde at gøre tingene på. Eller også var den ansvarlige for opgaven ikke lige på arbejde den dag. Han eller hun har måske endda fået nyt arbejde, og den essentielle viden er dermed forsvundet.

Det kan også være, at afdelinger ikke får talt sammen om, hvem der gør hvad, og flere derfor gør det samme - med vidt forskelligt resultat.

Der er så mange måder at spilde ressourcer, tid og penge på i det daglige arbejde i din virksomhed. Får du gjort nok for at sikre, at det ikke sker? Hvor meget vil det være værd for virksomheden at have optimerede og effektive rutiner?



  • Comments(0)//blog.gahv.dk/#post18
Next »