GalmstrupHviid blogger...

GalmstrupHviid blogger...

Kritik er det bedste i verden

ledelsePosted by Jesper G. Jensen Mon, July 11, 2016 10:25
Når en virksomheds medarbejdere er bange for at sige deres mening eller måske ligefrem får mundkurv på, så mister lederne den mest oplagte mulighed for at forbedre virksomhedens resultater.

Ja, det kan være besværligt og ligefrem ubehageligt, at kritiske røster piller ved det glansbillede, man som leder gerne vil have sin virksomhed til at fremstå som. Det er særligt irriterende, når kritikken bliver fremført i fuld offentlighed, for så er omdømme og image pludselig på spil.

Men hvis der er uro, eller kritikken er berettiget, så kommer sandheden alligevel frem på et tidspunkt – eller også mister virksomheden dygtige medarbejdere, der blev trætte af lugten i bageriet. Derfor kan lederen lige så godt bide i det sure æble, tage kritikken alvorligt og gøre noget ved sagen.

Bliv bedre til at håndtere fejl

Den væsentligste grund til at tage kritik alvorligt er ikke virksomhedens og lederens omdømme. Den væsentligste grund er, at kritik er en oplagt mulighed for at styrke virksomheden, optimere processer, forbedre samarbejde og forbedre virksomhedens resultater.

Vi siger ofte, at det er menneskeligt at fejle. Men i realiteten giver vi ikke os selv og hinanden lov til det. Og det er ærgerligt, for det er fejlene, der for alvor kan gøre os bedre. Det er fejlene, vi kan lære af. Det er fejlene, der i sidste ende viser vej til, hvordan både vi selv og vores virksomhed bliver de bedste, vi kan blive.

De bedste produkter er blevet til efter et utal af fejl og mislykkede forsøg. De mest optimale processer er resultatet af konstante forbedringer baseret på knapt så vellykkede indsatser. Selv naturen er indrettet på konstant tilpasning og optimering og på, at den bedste udgave af en organisme overlever.

I din virksomhed er der sandsynligvis ingen, der laver fejl med vilje. Men du bør som leder hylde fejlene, omfavne kritik og bruge det til at udvikle endnu bedre måder at udføre jeres arbejde på – bedre samarbejde, mere motiverende ledelse, bedre kundeservice, bedre produktudvikling osv.

Så slug stoltheden, hold op med at være nærtagende, drop forsvarspositionerne og lyt i stedet til kritikken, analyser fejlene og lær noget nyt.

Kritik er det bedste i verden – og du gør dig selv en alvorlig bjørnetjeneste, hvis du forsøger at feje kritik og fejltagelser ind under gulvtæppet.



  • Comments(0)//blog.gahv.dk/#post21
Next »